Agent 007
68 kommentarerJeg var for nylig i Palads Teateret og se den nye James Bond film, Skyfall. Den var dårlig. Det er gået ned ad bakke for den aldrende James Bond, der i år fejrer 50 års fødselsdag. Flere, herunder jeg selv, ville nok være tilbøjelige at regne Sean Connery den eneste rigtige James Bond, men selv med dette in mente er faldet til Skyfall dybt. James Bond blev til i 1962, hvorved han som en næsten anakronistisk figur fødtes ind i en verden, der var i fuld gang med at undergå enorme forandringer, som næsten alle havde dette til fælles, at de sendte tidsånden i et frontal angreb på James Bonds værdier.
Mens publikum gennem de følgende år forsvandt i flower power, beatmusik, kvindesag og LSD, stod James Bond som en trofast garant for Union Jack, smoking, Dry Martini og kvindelige ledsagere med et noget yndigere og mere feminint udtryk end samtidens kvinder. Han var decideret tidsutypisk, for James Bond lod til at være en principfast mand, der udmærkede sig ved netop ikke at følge med tiden, sådan som ellers enhver fokusgruppe og markedsanalyse ville diktere ham i dag.
Jeg kan huske en scene fra Goldfinger (1964), hvor James Bond i skikkelse af Connery lader en starlet forstå, at dette at drikke lunken Dom Perignon 53 må være lige så forfærdeligt som at lytte til The Beatles uden ørepropper. Denne replik faldt, mens verden havde en om muligt endnu hedere beatlesfeber, der var noget nær på toppen, men det kunne James Bond ikke tage sig af, og heri bestod netop hans succes. Han bøjede ikke af for tidsånden, men blomstrede derimod hedt i storm og slud. Helt anderledes forholder det sig med den nyeste James Bond, der netop giver afkald på de dyder, som definerede agenten. I vor tid følger James Bond med tiden, han er menneskelig, kvindagtigt psykologiseret, inkompetent, forfalden og render bl.a. rundt på et tyrkisk feriested og ligner en efterlønner med en håndbajer i næven. Det er ikke godkendt.
Oprindeligt var et af James Bonds klare signaturer det udsøgte kvindelige selskab, men i den seneste film bliver det kun til en enkelt (måske halvanden) gennem de mere end to timer, som den i øvrigt alt for lange film varer. Vi har altså fået en helt, hvis kvindetække rækker til at matche en almindelig regnvejrsgrå tirsdag eftermiddag for de fleste ungkarle, der nok gerne havde set en lidt højere amourøs kadence.
Skyfall tematiserer, hvordan det britiske imperium er bragt i knæ, og det insinueres ganske kraftigt, at truslen kommer fra Asien og Kina i særdeleshed. Filmen rummer en grad af resignation, der modsvarer 007s identitetsmæssige kapitulation til fokusgruppernes krav om at følge med tiden og lignende pjat. Med lange overpsykologiserende scener skal vi med ham til barndomshjemmet og have forklaret, hvorfor han blev James Bond og nu siden denne udslidte skygge af sin oprindelige karakter i ordets samtlige betydninger.
Selv følte jeg mig for år tilbage altid i et lille øjeblik som agent, når jeg ringede til min daværende elskerinde i Moskva og forinden drejede Ruslands landekode 007, men til forskel fra hendes verden er vores ved at blive fattig på agenter. Vi agerer ikke, vi psykologiserer, kommenterer og analyserer urisikabelt i et matroniserende samfund. Det er ikke maskuline dyder.
James Bond er som resten af vores kultur blevet kvindagtig, og således er det påfaldende, at samme verden for tiden befinder sig på fallittens rand. Han er blevet en moderne mand, og som jeg ofte har betonet, er moderne blot et ord, der tjener til at annullere begrebet, med hvilket det sættes i forbindelse. En moderne konge regerer således ikke over sit eget land, en moderne præst tror ikke på Gud, en moderne familie består ikke af far, mor og børn, en moderne mand er ikke agent i ordets egentlige betydning.
Alt imens vores kultur i den grad tager vand ind, skal vi læse spalte op og ned om, hvordan det nu er blevet kvindernes tur. De siges at have overtaget vores del af verden, altså den del der er ved at gå nedenom og hjem. Det er pudsigt, at ingen evner at øjne kausaliteten de to forhold imellem. Mænd er nemlig lige så kompetente, som de altid har været, men deres kompetencer efterspørges ikke længere her på disse kanter. Det er imidlertid ikke kvinderne, der har vundet fremme i vores analytiske kultur, det er derimod vores kultur, der er blevet kvindagtig og agerende agenter foruden. Det mest oplagte eksempel er skole- og undervisningssystemet, hvor vi atter og igen kan læse i aviserne, at kvinderne nu er blevet de store vindere ved at være overrepræsenteret på de videregående uddannelser. Bladrer vi dog en side, kan vi så læse, at der er massiv arbejdsløshed blandt akademikere. Der er ikke nogen i den virkelige verden, som efterspørger alle de analytiske kompetencer, som hele min generation med kvinderne forrest alene blev skolet i. Der er brug for agenter.
På mest utilstedelige og utilgivelige vis efterlades drenge og unge mænd af folkeskolen som forkrøblede individer, der for ca. 25 % vedkommende træder ud i samfundet og end ikke er i besiddelse af ordentlige læseegenskaber. Få ord er skarpe nok til at gengive den skam, som politikere og undervisningssystemets ansatte bør behæftes med som konsekvens heraf.
Siden den ligeledes ca. 50 år gamle Cubakrise har vores civilisation ikke haft et større behov for en James Bond til at redde sig (det der med Blofeld var fiktion), men vi diskuterer i stedet, om mænd skal på frivillig eller tvungen barsel. Man kunne jo også vove at indtage det næsten ledige standpunkt, at mænd i en krisesituation ikke forlader deres post for at tage plads i en ammestue, når nu de ikke har bryster. Standpunktet er imidlertid kun ledigt, hvis man er villig til at presse sig op mod mig som Honey Ryder sine mod 007.
68 kommentarer RSS feed
En mand krydser sit spor, Svend Tveskæg havde træningslejre for roere i Trelleborg og Fyrkat, de roede Anholt tur-retur, indtil et kor sang i takt gennem en brænding, så kom de på lejrskole ved Aggersborg og feriekoloni i Normandiet.
tak.
e.andersen
Enig, helt og aldeles enig!!!
Siden Sean Connery har der ikke været en rigtig agent 007.
FEMINISTER ELLER RABLENDE FASCISTER…….?
Mads Holger er sandelig en modig mand. Prøver han ikke her at antyde at mænd er næsten lige så gode og kloge som kvinder? (selvom vi mænd naturligvis ikke når kvinderne til sokkeholderne)
Bortset fra det, kan man godt undre sig over udviklingen, der vel tydeligt afspejler at mændene er blevet dummere, svagere og mere landsbytosseagtige gennem de sidste 30-40 år, mens kvinderne er blevet klogere, stærkere og mere storbyagtigt intelligente i det samme tidsrum. Eller er der en anden forklaring?
Det er der måske. F.eks. har mændene skabt så mange maskiner og smarte indretninger, at der ikke længere er brug for kræfter. I gamle dage ville kvinderne blive helt til grin som soldater. Fra enhver slagmark ville de blive viftet eller fejet væk som ingenting. Nu kan et gevær affyres ved 5 grams tryk på en aftrækker.
Og sådan er det jo hele vejen igennem. Der er nu så mange automatiske-, kraft- og tidsbesparende maskiner, at kvinderne nu sagtens kan klare arbejde som før i tiden kun kunne klares af mænd.
Kvinderne har også fået mere tid til overs til sig selv. Nogle af dem bruger så den ekstra tid på at udvikle sig til rødstrømper eller kvindelige journalister, hvorefter de bruger resten af deres liv på at rakke ned på mændene.
Denne minoritet af kvinder der foragter mændene, samtidig med at de gladeligt snylter løs pĂĄ alt hvad mændene har frembragt af opfindelser, maskiner og teknologiske landvindinger, kultur og civilisation og meget mere……….. den minoritet af unaturlige kvinder har sĂĄ sammen med frontfurierne i diverse rødblĂĄ og blĂĄrøde partier frembragt en “tidsĂĄnd”, hvor det er en “videnskabelig kendsgerning” hævet over enhver diskussion, at mænd er nogle umennesker og undertrykkere som pĂĄ det frygteligste undertrykker de danske kvinder.
For så længe der ikke er absolut og total lighed og millimeter-retfærdighed mellem de to køn, og så længe at mænd og kvinder ikke er lige så ens som lego-klodser, så er der selvfølgelig tale om et skrækkeligt mandsdomineret samfund og en meget ækel form for naturstridig undertrykkelse.
Men heldigvis har Sverige vist de stakkels undertrykte amazoner vejen til himmelriget. Man skal bare afskaffe alle ord der påpeger eller antyder at der er forskel på mænd og kvinder. Så i Sverige hedder det ikke længere han og hun, men høn. Hvergang. Og mænd og kvinder skal så hedde mænkvierne, eller noget i den retning.
Mændene har været ret geniale hvad teknologi osv. angår, men alligevel lidt kortsynede. For nu stormer kvinderne frem, som det feministstyrede DR triumferende proklamerer. At det så skyldes at drengene ikke længere trives i skolerne osv., og at enhver dame der ikke er helt umulig, kan få sig et job i kommunen, det snakkes der så ikke om.
Nu er samfundet så endelig blevet så feminiseret og afsporet, at tabermændene vrimler frem som svampe på en fugtig skovund. Og mændene er blevet så feminiserede, at de føler det som noget helt naturligt at være tabere og udskud i det nymoderne samfund.
Hvis den aktuelle agent 007 havde ført sig frem som en rigtig mand, ville journalistdamerne jo have skrevet artikler der betegnede filmen som en møgfilm ingen burde spilde tid på. Og 007 ville være blevet latterliggjort som et fortidslevn.
Man kan selvfølgelig ogsĂĄ overveje, om det er den giftige ny-kommunisme som efterhĂĄnden præger og gennemsyrer samfundet, der har frembragt et samfund sĂĄ perverst, at der er vendt op og ned pĂĄ nærmest alt……. sĂĄ at mændene, demokratierne, nationalstaterne, kernefamilierne og hele kulturarven er lige til lossepladsen, mens kvotekællinger, diktatur, multi-kulti-kaos, sære løsagtige forbindelser og allestedsnærværende rĂĄddenskab og kriminalitet er det moderne, rigtige og progressive.
At de militante og aktivistiske feminister langt hen ad vejen har støttet en udvikling i retning af det totalitære, det kulturopløsende, det familiefjendske og mandsfjendske, er nogenlunde sikkert. Man finder dem ihvertfald i koncentreret form i den røde hønsegård, der er en slags nymodens DKP.
Ja, de røde feminister har nok aldrig stået stærkere. Overalt har de stor indflydelse. I Danmark og i hele unionen.
Det paradoksale……. eller ganske logiske er……. at samtidig lever vi for tiden alle i et Danmark og et Europa som aldrig før har været sĂĄ svækket, sĂĄ famlende, sĂĄ ĂĄndsformørket, sĂĄ plaget af tilbagegang, social elendighed, sygdom, umoral og kriminalitet som nu.
Sidst da helvede brød løs, var i 1939. Dengang var det mest mændenes skyld. (selvom millioner af kvinder var Hitler-fans) Nu står vi så igen overfor at kunne styrte ned i en afgrund af galskab og barbari.
Og denne gang er det mest feministernes, pladderhumanisternes og frontfuriernes skyld.
Har de intet lært af historien?
Måske bør vi mænd begynde at overveje at selvom der findes søde, smukke, gode og kloge kvinder, så findes der også andre mindre charmerende, mindre begavede, mindre sympatiske og mere harske og fremturende typer. Som måske trænger til at blive sat på plads?
Inden de trækker Danmark helt ned i ødelæggelsen.
De mindre begavet mener at en Engelsk gentlemand er inkagneret via skottiske sean connery, ellers stor skuespiller bare ikke som jb! Der er kun en Engelsk james bond af værdi…Roger Moore,,han er ogsĂĄ et dejligt menneske har selv mødt ham flere gange…venlig,naturlig,nysgerrig og besidder altsĂĄ store anti-borgerlige formĂĄenheder…ogsĂĄ drikker han kun, tro det eller ej, Bourbon eller om du vil, amerikansk whiskey! ja,ja,ja. Kan forresten nu vi er ved stjerner fortælle at mick jagger er det største borgerlige fjols jeg nogensinde har mødt…har arbejdet i hans hus flere gange og ved forskellige funktionr for rolling stones i london ogsĂĄ……Han er om nogen nærrig, egoistisk og helt og aldeles umenneskeligt…borgerlig altsĂĄ!(han har jo ogsĂĄ fĂĄet sine børn ind i samme klasse som england konge nr. 2 i rækken,pĂĄ eaton!). Ja den idiot der enten mener at lytter sig til kvalitet der, eller ord af mening er et pengegrisk borgerlig ukunstnerisk individ! Forresten hvis du er i london disse dage, sĂĄ se pĂĄ rolling stones juledekorationer i carnaby st, de er faktisk ret flotte!
Oh ja, dejlige dyder hr. borgerlige medløber… for oldtidstilstande….Jo det var herlige tider dengang the beatles kunne kritiseres af sean connery fra skotland! Ikke meget med England at gøre ham! The Beatles er vel verdens dĂĄrligste band nogensinde, pĂĄnær de to gange hvor john lennon gik solo og endelig sagde og skrev noget af mening, og ringo fik lov at synge yellow submarine af paul mccartny og co, den eneste beatles sang af værdi… jA, JA JA. hvad skal men dog ikke lære pĂĄ sĂĄdan en tirdag aften af ligegyldigheder…
“James bond er som resten af vores kultur blevet kvindagtigt”…Gud herrebevares du lyder som lars løkke pĂĄ cykelstoffer….James Bond har altid drejet sig om at være cool, effektivt og rigtig-3 ting de borgerlige ikke er, kan opnĂĄ, eller nogensinde bliver…1,2,3!
Jeg har altid billederne i mig af Roger moore der redder skønne gudinder og hundevalpe pĂĄ den mest medmenneskelige,kærlige og sjove mĂĄder…og endda uden at udgyde for meget ketchup…jo med stil kan alt gøres…Han var og er en Engelsk gentleman og endda uden de forældet borgerlige dyder som normalt følger dem…Roger Moore:Du er james bond!
SĂĄ kom det, det Borgerlige kvindehad…ForstĂĄr stadig ikke hvorledes en femenin kan stemme borgerligt…men der er tonsvis af idioterne…Kvinderne er da ikke skyld i JB i mændenes undergang, det er det Danske skolessystem og markedsmekanismerne der efterspørger femenint blødgørenhed, ukritisk tilgang, acceptere lav betaling og pension og generalt lader sig underordne den mandlige elite uden sĂĄ meget som et støn! Ja, sĂĄdan hænger den sammen, ligesom den gjorde igĂĄr!
SĂĄ Roger moore, udover skuespil talentet, besidder du ogsĂĄ de medmenneskelige egenskaber af respekt over for mindre succesfulde…ja altsĂĄ ikke borgerlige dyder, pls make a comeback,,,wanna see a retired JB drinking JB, at a Danish charter destination, showing them all how life is done… and acting in a JB way again to give back a bit of fun,loving and understanding..Do miss ya…
@ Mads Holger
tirsdag den 27. november 2012 kl. 20:23
OK, Mads Holger :
Hvor meget har Berlingske Tidende saa betalt dig for at skrive saadan en gang bull….h
Det har altid været kvindens ret at smide manden ud af hjemmet – og sende ham pĂĄ arbejde.
Problemet er nu alene, at kvinden har taget hjemmet med sig pĂĄ arbejdspladsen og ud i samfundet.
Og problemet er 2-sidet – Dels flytter kvinder ikke noget – kvinder sidder, administrerer og virksomheder og institutioner sander til i tryghedsnarkomani.
Og manden – ja han har endnu ikke fundet ud af hvor han skal tage hen – nĂĄr nu kvinden har udvidet hjemmets grænser til arbejdspladsen.
The new frontier – hvor er den mand?
Ens store frygt er, at kvinden efter et langt liv pĂĄ arbejdsmarkedet sætter sig i sofaen, og konstaterer, at hun hadede at gĂĄ pĂĄ arbejde – pĂĄ samme vis som hendes mor og bedstemødre kunne konstatere at de hadede at lave mad.
For nĂĄr alt kommer til alt, sĂĄ er der vel ikke den store forskel pĂĄ at smøre en madpakke og opdatere et regneark. Same same – and do it all over again.
Og hvad har vi så vundet – eller rettere hvad tabte vi på gulvet?
Svend Tveskæg brugte Ingemanns sange som morgen- og aftensang.
@ søren sørensen, 28. november 2012 kl. 00:15
Gjorde det godt at komme af med trykket?
@jørgen f
Hvad i alverden skulle kvinder dog lave alene hjemme?
Børnene (hvis der er børn) er i vuggestue, børnehave eller skole for at lære noget, og være sammen med jævnaldrende – og støvsugeren, vaskemaskinen, tørretumbleren og opvaskemaskinen er opfundet.
Familiemedlemmerne skal ogsĂĄ lære selv at smørre deres madpakker – hvis der ikke er en kantineordning ved frokosttid.
Vi er i ĂĄr 2012.
‘Det er alt sammen kvindernes skyld, vi bør alle sendes ud pĂĄ en øde ø sĂĄ mændene kan blive fri for os frygtelige væsener…’
Og ps: kvinder har ikke overtaget noget som helst, vi har bare fundet ud af at vi er lige så meget værd som mænd og at vi har de samme muligheder og ambitioner som mænd. Vi kan det samme som jer og det skal vi selvfølgelig have lov til.
Og den med drenge og folkeskolen: Skolen blev i sin tid opfundet af mænd, for mænd. Der er ikke noget nyt i at man faktisk skal sidde pĂĄ sin r.. bare en gang imellem for at lære noget i skolen, sĂĄdan er det; ogsĂĄ i gymnasiet og pĂĄ handelsskolen, og det mĂĄ drenge bare lære. SĂĄdan er livet. Husk desuden pĂĄ der ogsĂĄ er noget der hedder vilde piger og stille drenge, sĂĄ vi ikke helt glemmer dem. Men det kan ikke altid være lige sjovt at gĂĄ i skole og sĂĄdan er det bare. Helt galt kan det heller ikke stĂĄ til med alle de ‘stakkels’ drenge eftersom det trods alt er flest mænd der sidder pĂĄ de høje poster, som ledere, som fagforeningsbosser, i bestyrelser osv.
“Det er alt sammen kvindernes skyld, vi bør alle sendes ud pĂĄ en øde ø sĂĄ mændene kan blive fri for os frygtelige væsener…’
”
- det var sådan færgefarten blev opfundet
@Jørgen F: ja hvad skal vi dog også med dem, de udgør jo kun halvdelen af befolkningen..
Ann og Niels,
Analysen i 50′erne og 60′erne var at ½ af befolkningen var økonomisk afhængig af den anden halvdel – og det var/er uværdigt.
Denne analysen var korrekt – men løsningen – at gøre kvinder til mænd og institutionalisere vores børn var forkert.
Det har ført til F1 samfundet hvor alle springer forvirrede rundt med ADHD medicin i blodet.
SĂĄ Niels – tag bakken i kantinen, smid den af h. til – og bed din kone om at lave noget ordentlig mad til dig og give tryghed til jeres unger – ikke mere ‘key account manager’ tryghed til kunderne…:-)
Er egentlig kun delvist enig, yes Sean Connery er og var den eneste rigtige James Bond. Fordi han havde den udstrĂĄling af Macho carisma der skal til for at spille rollen som den skal spilles. Og samtidig holde den Action Stil som figuren har det bedst med.
Med Roger Moore flyttede JB sig mere over i et Action/Komedie agtigt spor, fordi Roger Moore er en mere elegant skuespiller men uden Sean Connerys beskedne maskuline udstrĂĄling sĂĄdan er det bare. Filmene var da meget gode, men mere lagkage komedie agtige.
Filmene med Pierce Brosnan var mere Bond end Roger Moore syntes jeg men stadig ikke på niveau med Connery. Og Jeg syntes egentlig, at nogle af de sidste med Daniel Craig er gode og han gør det måske ikke lige godt som Connery gjorde. Men han er bestemt det bedste bud på en Bond siden Connery. Den nyeste har jeg desværre ikke set endnu men en del jeg kender der har set mener den er god. Og Mads Holger du mener den er dårlig. Så jeg er lidt spændt på at se den for folk er lidt uenige tror jeg.
De sidste par film med Daniel Craig er james Bond blevet en High Tech Action Helt, men har han ikke altid været det ? Og ja James Bond må følge med tiden, men må vi ikke alle det ? Engang imellem har man bare lyst til trykke sømmet i bund ud af Jagtvejen, men nu om dage medfører dette at der bliver blitzet og vupti der røg overskuddet den måned så det undlader man at gøre.
@Jørgen F: hvordan er kvinder gjort til mænd, hvad i alverden mener du?
Og hvad er en rigtig mand og hvad er en rigtig kvinde, og er det ikke lidt farligt at sætte kønnet ind i små båse?
Børn tager desuden ikke skade af at gå i institution. Det er godt for dem at være sammen med jævnaldrene og det er godt for dem at komme i institution fordi man ved børn i børnehave og vuggestue fx lærer at læse og forberede sig bedre til skolen end børn der er derhjemme.
Desuden skal en kvinde have lov at være på arbejdsmarkedet, ude sammen med andre voksne, bruge sin uddannelse til noget og bidrage til samfundet og samtidig få børn, så det er en udemærket løsning som du slet ikke skal blande dig i. Hun skal selvfølgelig tjene sine penge selv så hun ikke er afhængig af en mand.
Du lever i en forkert tidsalder, velkommen til 2012 siger jeg bare, en tidsalder hvor kvinder ikke lever i kraft af en mand og børn og madlavning, men er sin egen!
Tak Holger for et blændende godt indlæg!
- derfor er den vestlige “lalle-svage”, feminiserede verden ogsĂĄ snart færdig – helt færdig og russerne og kineserne( + muslimerne ) sidder blot og venter pĂĄ, at de massive jubelidioter i “vesten” undergraver og afskaffer deres egen kultur, historie, regligion og – især – modstandskraft ( russserne og kineserne kunne, naturligvis, aldrig drømme om at afskaffe deres værnepligt m.v. – snarere tværtimod ). De behøver end ikke angribe militært – det hele gĂĄr ganske “af sig selv” og om – senest 20 ĂĄr – kan de – helt fredeligt marchere ind og overtage det hele blot ved “at rasle lidt med sablerne” og rĂĄbe lidt højt.
PS::til den tid skal en dreng nok have akut psykolog-hjælp, hvis han skal bære pĂĄ et gevær – skal nok være en dukke istedet..mon ikke..?
KVALMENDE SVAGT!
Man kan sige at vi løste kvindens økonomiske afængighedsproblem til manden ved at introducere en lang række nye problemer.
Men at sige at institutioner og skilsmisser er godt for børn, er alene at undertrykke kronisk dårlig samvittighed, og bekræfte hinanden i vores dårlige valg, som værende normale og en nødvendige for at far og mor skal fungere ordentligt som voksne.
Men vi sælger reelt vores børn pĂĄ eget egotrip, der handler om den evige kærlighed og lykke igennem nye seksualpartnere og berigende arbejdspladser – med kantiner.
Det er ikke et “If could turn back time” – men det er tid til, som i 50′erne og 60′erne, at lave en ny analyse af familie og samfundsstrukturerne.
Og jeg kan f.eks. godt li’ at lave mad!
Åh ja glemte jeg, at nævne at hvis trykker på sømmet ud af jagtvejen så står der nogle mænd (der er gjort til kvinder) i uniformer klar med kameraet og blitzer løs, mens formanden for Rådet for Sikker Trafik (Anders Rosbo) osse i dagens avis er ude med en artikel der rede gør for hvorfor vi alle stadig skal straffes kollektivt fordi antallet af trafik dræbte er historisk lavt. Men OK sådan er der jo så meget han kører jo selv Alfa Romeo, så han må vel have problemet med Sømmet i bund inde på livet. Det handler vel bare om, at vi syntes det er maskulint at ville underlægge os formynder staten, vi ved bedst, hvad du vil.
Der er brug for mænd som husmorafløsere og hjemmehjælpere, Danmark havde Europas bedste husholdningsskoler og folkeskolen har de bedste husholdningslokaler, men der er ingen leg og intet virke i DUI-LEG og VIRKE, kun talenter.
Arne Ruud, Esbjerg Den Danske landbetjent, et Dannebrog der smælder i vinden, skoleskibet dannebrog, Den danske husmor der sammen med pigerne laver frikadeller i skolen til Hjemmekundskab, mens drengene kaster med dej og kartoffel salat i køkkenet.
Hr. Holger har sĂĄ evig ret.
Men heldigvis kan problemet løses. Det er bare om at kappe navlestrengen, de enorme overførselsindkomster og særbehandling for kvinder, over.
Når kvinder skal konkurrere på lige markedsvilkår, kan de det kun ved at fravælge børn, hvilket de færreste kvinder synes er prisen værd. Vi har bygget et samfund op hvor kvinder skal have i både pose og sæk, såvel børn som en fabelagtig, i ordets bogstavligste forstand, karriere. Men prisen for den omfordeling og omdirigering af produktion og ressourcer viser sig nu i form af krise, urealistisk høj gældsættelse, marginaliseret unge mænd, og et hav af kulturelle, sociologiske og økonomiske udfordringer. En fagre ny verden, Huxley kun troede var fantasi.
Eftersom De Konservative, der burde have gået imod denne udfordring, i stedet har lagt sig ned, må vi se os om efter alternativer, og hvor end det gør ondt i mit hjerte, så findes kun et parti, der vil gøre op med denne omfordelingscirkus, og genskabe den naturlige ligevægt. Det er Liberal Alliance.
Pest eller kolera. Politisk koservatismen i Danmark er stendød, om en række midaldrende mænd stadig er det. Den erstattes på den ene side af Ayn Rands usympatiske og overfladiske (og tåbelige) verdenssyn, og på den anden af Pia Kjærsgaards overfladiske populismen og patos.
@Mark Twain: hvilkwn særbehandling over for kvinder taler du om?
@Mark Twain: hvilken særbehandling over for kvinder taler du om?
@Jørgen F: Du svarer ikke på mine spørgsmål:
hvad er en rigtig mand og hvad er en rigrig kvinde?
hvordan er en kvinde blevet gjort til en mand?
er det ikke lidt farligt (og smådumt) at sætte kønnene i sådanne små båse?
@Mark Twain, 28. november 2012 kl. 11:53. – En læserbrevsskribent, der dølger ĂĄsyn og navn, har aldrig rent mel i posen.
@Jørgen F: ja jeg venter stadig pĂĄ svar….
Berlingske kan se mine personlige oplysninger, hvilket jeg ikke agter at dele med jer andre. Repressalier for holdninger som mine er desværre en del af dagligdagen for mange mænd, og jeg vil nødig ødelægge fremtidige karrierechancer fordi en forbitret feministkælling i den fremtidige planøkonomisk bestemt kvindebestyrelse vælger at forkaste mig som kandidatemne, fordi jeg engang på nettet udtrykte mig meget i mod feminismen og dens dårligdomme.
Hvad angĂĄr Fr. Bille, sĂĄ er særbehandlingen overalt. Eksempelvis pædagoger, dvs. pseudomødre. Mens de rigtige mødre er pĂĄ arbejde et sted, hvor de kun kan finde ansættelse pga. barselsfonden, bruger vi milliarder og atter milliarder pĂĄ at uddanne pseudomødre – en mors naturlige instinkter rækker ĂĄbenbart ikke til forælderopgaven. Derefter bruger vi milliarder og milliarder til pĂĄ at skabe et parallelt hjem med alle herligheder til disse mødres børn. Læg hertil sandsynligheden for at forældrene gĂĄr fra hinanden, og sĂĄ skal hvert barn have tre hjem – men ikke et eneste af disse føler det, at det er sit eget – sin helle, fredet fra omverdens usympatiske behandling, sikkert i moderens favn og faderens arme.
Så skal vi også til at bruge milliarder på arbejdsløshedsunderstøttelse for den høje ledighed blandt pædagoger.
Jeg er sikker at en realistisk, realøkonomisk cost-benefit analyse ville vise, at deltagelsen af mødre på arbejdesmarkedet er et stort tab, når der tages højde for alle faktorer, herunder tid, lykke og penge.
Og dette et blot et eksempel pĂĄ hvordan “særbehandling” har ødelagt samfundet. Ser vi pĂĄ utallige velfærdsopgaver udført af det offentlige, opgaver der kræver “varme” hænder, klarede husmødrene dette før. Og lønnen var en loyal, stabil mand, familiefar, der sikrede at mens hun klarede omsorgen, sørgede han for maden.
I dag har vi stadig brug for omsorg, og vi har stadig brug for mad. Men omsorg og mad gĂĄr ikke hĂĄnd i hĂĄnd som før, den naturlige ligevægt, men nu mĂĄ succesfulde mænd se størstdelen af deres løn gĂĄ til forsørgelse af kvinder, de aldrig ville røre med en ildtang grundet deres klamme adfærd (se Paradise Hotel), mens mindre ressourcestærke mænd, de ufaglærte, mĂĄ se sig udkonkurreret med indvandringen, og marginaliseret nĂĄr de ikke længere er nødvendige for kvinder, eftersom alle kvinder er sikret en basisindkomst, ville disse koncentrere sig om de ressourcestærk mænd, da merværdien af den marginaliserede mand jo er nul. Det er sĂĄ en kæmpe fordel for os med IQ’en, kandidatuddannelsen og baggrunden i orden, for det betyder jo flere kvinder per mand i vores ende (dog… efter korrektion for den ulækre fedme, der efterhĂĄnden er lige sĂĄ udbredt her som i USA, er antallet af smukke kvinder i Danmark overraskende lille… dog har jeg hørt at Aalborg bryster sig af mange skønheder), men for millioner af andre, forsvinder incitamentet og muligheden for at være det, der hidtil var hjørnestenen i den Vestlige civilisation. HĂĄrdt arbejdende, pligtopfyldende, monogame mænd, der producerede varene, kæmpede krigene, og sikrede lykkelige barndomme for millioner af børn. Hele det hjørnesten har vi fjernet. Intet under, at udsigterne for fremgang aldrig har været sĂĄ ringe.
@Thomas Gress: når jeg læser hvad du skriver læser jeg disse ting:
en mand der lever i en forkert tidsalder
en mand der ikke følger med tiden og nægter at leve i 2012
en mand der ønsker at holde kvinder tilbage
en mand der ser kvinder som brugsting der er sat på jorden for mænd og børn og ikke som individer
en mand der ser mænd som mere værd
Du er fuld af fordomme og du kan ikke argumentere (eller dokumentere) for de ting du skriver, det er ren fantasi, fordom, bitterhed og ‘give skylden pĂĄ alt hunkøn’.
Trist, virkelig trist at der stadig findes mænd med dine holdninger i en ellers moderne vestlig verden hvor kvinder er ligeværdige med mænd.
Ann Bille synes at have fået ligestilling på hjernen, og så skal staten naturligvis sættes til at overvåge, kontrollere, bestemme, forbyde/påbyde og administrere, så mænd og kvinder fremover ikke får en chance til at være sig selv, men skal lade sig uniformere og ensrette så de bliver så ens som overhovedet muligt.
Ann Bille har formodentligt det kønspolitiske vanvid der foregår i Sverige som sit store forbillede. Derovre er rendyrket idioti jo blevet den store dille. En dille som har vakt begejstring hos gamle totalitære rødstrømper og unge fanatiske betonhoveder rundt omkring i både Danmark, Norge og Sverige mv.
Så mener Billen også at kvinder er lige så gode som mænd, men det er de jo slet ikke på visse punkter. F.eks. stod kvinderne og kikkede i årevis på klaprende grydelåg, uden at fatte et kuk. Først da en mand kom forbi blev dampmaskinen opfundet.
I årtusinder har kvinderne haft muligheder som de ikke har udnyttet. Først nu hvor de kan snylte løs på mændenes utallige teknologiske og kulturelle landvindinger og hårde arbejde op gennem tiderne, og damebladenes store oplag osv., først nu kan de begynde at hævde sig, hvilket nogle af dem så også gør, men ofte på en anmassende og ret ubegavet måde.
Omvendt er der selvfølgelig også punkter, hvor kvinderne er bedre end mændene. F.eks. er de bedre til at strikke, til at passe helt små børn samt til indenfor politik at snakke uafbrudt uden at sige noget væsentligt.
Man kan ihvertfald konstatere at efter at de politiserende kvinder har fyldt det politiske liv med ny-kommunisme, pladderhumanisme, feminisme og nihilisme, er det gĂĄet alvorligt ned ad bakke med Danmark og Europa.
Vores land og verdensdel er nu så svækket af feministisk pladder og utrolige tåbeligheder og udskejelser, at vi er på randen af økonomiens, velfærdens, fredens, frihedens og civilisationens sammenbrud.
Men det forstår rødstrømpen Billen vel heller ikke eet ord af?
@ Bille – du mĂĄ gerne bruge din tid pĂĄ at finde de steder, jeg skriver det du pĂĄstĂĄr jeg mener.
Men hvis du kun orker stråmænd, så kan jeg vist ikke argumentere i mod dig. Du kan fortsætte i din parallel fornægtelsesverden.
@Thomas Gress: ja med din kvindefjendskhed har vi to ikke mere at tale om.
Blot husk på at kvinder er mennesker af kød og blod ligesom jer og vi udgør halvdelen af befolkningen og vi er ikke sat i verden for at gå derhjemme og pusle om mænd og børn, vi har vore egne ideer, ønsker, ambitioner og (nogle af os) vores frihed til selv at vælge, ligesom I altid har haft.
Og jeg vil lige tilføje tre ting til din første kommentar om mænd i ‘de gamle dage’:
du skriver ‘monogame mænd’ (kan du dokumentere at mænd dengang var monogame? Var de det alle sammen? Hvor har du den oplysning fra?
For der var da en del bordeller dengang og ogsĂĄ en del koner der fik kønssygdomme af deres mænd…
‘Kæmpede krigene’ Der var ogsĂĄ mange kvindelige helte der ogsĂĄ kæmpede krigene, ikke mindst de mange sygeplejersker der meldte sig frivilligt under begge verdenskrige. Grunden til der ikke var flere kvindelige soldater var bla fordi mænd ikke ønskede det.
du skriver ‘lykkelige barndomme for børn’. Mener du med fraværende mænd der arbejde mandag til lørdag og kom hjem efter børnen var lagt i seng?
God dag.
PS: Vil lige tilføje at der i min optik er flere slags kvinder. Der er de søde, gode, venlige, smukke, kloge, loyale og ædelt tænkende kvinder som enhver mand bør respektere og værdsætte. Så er der en midtergruppe med meget blandede typer. Og så er der en bundgruppe af kvinder som det er svært at sige noget pænt eller positivt om.
I damebladene og Danmarks radikale løgnefabrikker dyrkes KVINDERNE som om de er en særlig art der altid er en Guds gave til alting og hele verden.
Og nogle af dem er da også noget helt særligt. En slags engle eller gudinder. Men der er sandelig også mange kvinder som er hæslige på både den ene og den anden måde.
Rødstrømpernes dyrkelse af sig selv, og konstante nedgørelse af mændene og familietraditionerne osv., er efterhånden trættende og usympatisk.
@Preben: Du har skrevet de samme ting i flere ĂĄr nu, kan du ikke prøve med noget nyt?? Man lever ogsĂĄ længere hvis man ikke er sĂĄ sur…
Og grunden til at kvinder kiggede i gryderne så længe var fordi samfundet var indrettet sådan, ikke pga kvindens intelligens.
Kvinder var i mange år forment adgang til arbejdsmarkedet, så hvis hvad skulle de egentlig gøre?
Det er også en af grundene til at mænd har opfundet meget, fordi de havde adgang til tingene; kvinder måtte ikke uddanne sig, de måtte ikke blive læger eller forskere. Så der har du svaret, det er sådan set meget simpelt.
Læs evt en historiebog i ny og næ…
Og mht kvinders intelligens, er det værd at bemærke at vi for længst har overhalet mændene på de højere uddannelser, og at der er langt flere kvinde end mænd på fx studier som jura og medicin.
Og ja jeg er en rødstrømpe (feminist) og det er ikke et skældsord, så det må du gerne kalde mig.
Jeg kan jo se vi feminister stadig har meget at kæmpe for når der eksisterer mænd med dine holdninger
Og prøv nu at læs hvad jeg skriver i stedet for at skrive det samme igen og igen tilbage.
@Preben: ok, du må da læse en masse dameblade siden du ved så meget om det:-) Jeg ved det ikke, jeg læser aviser.
Og du skriver ‘smukke kvinder’. Skønhed er subjektivt, folk har forskellig smag, sĂĄ igen du kan ikke putte folk i smĂĄ bĂĄse, en mand kan synes en kvinde er smuk og en anden kan synes den samme kvinde er grim.
Kom nu videre.
@Ole Skovgaard, 28. november 2012 kl. 11:50. – Dannebrog er et skoleskib og hver fjordby her til lands har et skoleskib som ungdomsskole med søspejdere li´som “Jensine af Haderslev”.
En hobbyskole er en dejlig husholdningsskole med forældre som lærere; Esbjerg er en heldig kartoffel, fiskere ved alt om frikadellens flugt over Dannevirke; fiskere bruger en vejrhane, DdR vejrhøns.
Ann,
“en mand kan synes en kvinde er smuk og en anden kan synes den samme kvinde er grim.”
And size doesn’t matter….
Kønnet er produkt af biologi og evolution – og 1000′er af ĂĄrs kulturhistorie.
Arbejdsdelingen mellem mand og kvinde forandrer man derfor ikke ved at synge en fællessang ved storkespringvandet en forĂĄrsdag i ’67.
Jo – det kan man godt – men konsekvenserne har været uoverskuelige.
Antallet af mennesker på overførsel er steget proportionalt med kvindernes indtog på arbejdsmarkedet. Kønnenes sexlyst omvendt proportionalt med samme.
ADHD epidimi af institutionslivet – og devaluering af folkeskolen til ubrugelig – -03 – for drengene.
Skilsmisseprocent sky high – som skatteprocenten.
Omkostningerne ved at give kvinderne økonomisk selvstændighed efter socialist metoden har været uoverskuelige.
Nye ideer ønskes.
Tidligere var det almindeligt, at piger fik drengenavne, der blot var feminiserede.
Måske ville forældrene hellere have en dreng?
Som eksempler på feminiserede navne kan nævnes Jørgine, Hansine og Rasmine.
Fra barndommens kendte ugeblad er de fleste desuden bekendt med Andersine.
I moderne tiders film med mange flere kvindelige actionhelte har man ikke fulgt denne skik.
Men det var da nærliggende at følge både den nye tendens og den gamle skik ved at vælge en kvinde til den næste Bond, når den nuværende bliver gammel og/eller trættende.
Det er altid sjovt at se, nĂĄr de smĂĄ hotte chick’s ubesværet tæsker muskelsvulmende kæmper.
Måske vil vi sætte pris på Jamesine Bond?
Gjorde det godt at komme af med trykket?
Skrevet af Niels B. Larsen, 28. november 2012 kl. 10:01
…Jo, men det tog lidt længere tid end normalt…dit billed , var ja, ikke begunstigende!
Som en der rent faktisk har læst bøgerne og derfor mener at jeg “kender” Ian Flemmings bond er det lidt trist at se ham repræsenteret af Daniel Craig. Craig er givetvis en habil skuespiller… han er bare ikke pĂĄ nogen mĂĄde Bond.
Bond i bøgerne ryger 60 smøger om dagen, drikker som en fisk, er smĂĄchauvenistisk og er i det hele taget en dinosaurus. Den Bond er sĂĄ at sige væk fra filmene. Han er i stedet præget af Craig der mener at “sang froid” look’et er lig med et “duckface” nĂĄr der skal spilles hĂĄrd. Han har ingen selvironi eller distance til karakteren og mangler komplet den “cavalier” attitude der præger bĂĄde bond i film og bøger. Han er mere “Bourne” end “Bond”. Mere følelsesmæssigt afstumpet og famlende end charmerende og koldblodig.
Bond er blevet moderne… men Moderne er sjældent traditionelt. Og bond er om noget traditionel. Derfor er den jonglerend mellem Moderne og traditionel de nye film kører med en blanding hvor man ikke længere føler man ser en Bondfilm. Man ser heller ikke en Bourne film. Man ser en kreation som hverken er fugl eller fisk, men som prøver at være det hele pĂĄ samme tid.
I den nye film kommer Bond “Hjem” til skotland… problemet er at Bond ikke snakker med nogen form for Skotsk accent eller udpræget sentimentalitet omkring det skotske. Han har heller ikke den skotske melankoli eller nationalfølelse. Han er tværtimod ærkeengelsk i hele sin distance til det skotske og sit ophav. Det ville have klædt producerne at fĂĄ en egnet mand pĂĄ pinden, feks en Gerard Butler, som ville kunne løfte arven og samtidig føre en linie tilbage til det skotske og Connery dagene.
Desuden har Craig flere gange sagt at han er ved at være kørt sur i rollen. Så lad ham for guds skyld slippe. Han har aldrig været Bond.
Enig med dem, der synes, at der kun er Ă©n James Bond – og han hedder Sean Connery.
Som Jon de Linde skriver er den rigtige Bond en storrygende, fordrukken skørtejæger.
Lad os fĂĄ ham tilbage og fri os for ligestillingsp*s og politisk korrekthed!
Er det ikke bare underholdningsfilm?
Ifølge seriøse filmkritikere rager den sidste Bondfilm langt over de foregående (selv om jeg personligt stadig har en svaghed for Sean Connery, fordi det var ham, der skabte interessen for disse film).
Desværre har jeg endnu til gode at se en James Bond film, der kvalitetsmæssigt bare kommer i nærheden af Ian Flemings spændingsromaner.
Jeg kan huske en scene fra Goldfinger (1964)…..siger manden født i 1977
Jeg har også lige været inde og se filmen med min 14-årige søn. Vi synes den var edder god, omend præget af alt for mange grove kronologiske fejl.
Daniel Craig er aldeles glimrende i rollen, og har samme råstyrke som Sean Connery havde. Gode scener fra Shanghai og Macau. Vi glæder os det næste udgave.
Niels Hansen: “Desværre har jeg endnu til gode at se en James Bond film, der kvalitetsmæssigt bare kommer i nærheden af Ian Flemings spændingsromaner.”
Enig!
bla bla bla.. jeg Mads Holger.. bla bla bla
Skrevet af Jon de Linde, 28. november 2012 kl. 17:26
Som ikke indlært i Ian flemming bøger, syntes det var spændende læsning…Inspektor morse kunne mĂĄske ha været den bedste bond af alle? Uden tvivl der! En usportslig,rygende og drikkende og kulturalt intresseret bond,,,ja den ville blive rigtig god!
Racer Preben, Thomas Gress, mfl.
Min tyrkiske farfar er helt enige med jer. Farmor også. Har I overvejet et muslimsk ægteskab? Klimaet dernede er også bedre.
Kære Mads Holger
Jeg synes ikke det er rigtigt, at James Bond tidligere gik mod tidsĂĄnden. Hver eneste af hans film op til begyndelsen af 90erne tog udgangspunkt i den relevante verdenspolitiske situation, fra et britisk perspektiv ganske vist, men alligevel. Som L Friis for nylig pĂĄpegede, sĂĄ har vi en tendens til at overvurdere ungdomsoprørets betydning. Det var et mindretal, der “forsvandt i flower power, beatmusik, kvindesag og LSD.”
Jeg er uenig.
Selvfølgelig vil Sean Connery være den klassiske James Bond. Når man siger navnet James Bond, vil Connery være den man tænker på. Men for James Bond til at leve videre, skal den kunne følge med i tiden.
Tiderne med “forsvandt i flower power, beatmusik, kvindesag og LSD”, har muligvis ikke ændret Bond.
Men for at Bond skal kunne stadig være interessant, skal den kunne fange et stort publikum.
Det er derfor jeg synes at Skyfall er en formidable film, som viser de klassiske Bond-træk, mens den har nutidige-træk, som gør at publikummet i alle alder kan få en god oplevelse ud af den.
Da jeg sad i biografen, med flere ældre folk end ung, kunne man høre og mærke den nostalgiske effekt filmen havde på det ældre publikum.
De yngre i publikummet sad og nyd filmens aktion, humor og plot.
Som sagt, filmen bringer noget til ethvert publikum.
Jørgen f. kl. 16.31 har jo ret. Hvad den ny-kommunistiske feminisering af samfundet har kostet familierne og børnene, er et studie i tab og lidelser.
Den røde ondskab har ødelagt tilværelsen for utallige børn og voksne, og har forvandlet samfundet til en mellemting mellem en galeanstalt og en moderne udgave af Sodoma og Gomorra.
15.000 danske børn sidder som tvangsanbragte børnefanger rundt om. Hundredtusindvis af børn er blevet faderløse og traumatiserede eller psykisk syge pga. skilsmisser og familieopløsning. Utallige børn henslæber det meste af deres barndom undergivet fremmed pasning, i urolige, støjende og støvede institutioner, hvor pædagogerne dårligt nok har tid til det enkelte barn. 700.000 børn er blevet slået ihjel inden de nåede at se dagens lys.
Dem var der ikke plads til i herberget. (men asylanter af alle slags er der plads til)
De radikale rødnazister og de feministiske topegoister og pladderhumanister lader børnene betale prisen for deres grufulde og forræderiske politik. Og alle de almindelige danskere får også en regning.
Ann Bille, du har kværnet løs med de samme halve og kvarte feministiske/rødfascistiske “sandheder” i ĂĄrevis, er det ikke pĂĄ tide at du fornyr dig lidt?
Ihvertfald bør du huske det gamle ord om at hvis man bor i et glashus, skal man ikke kaste med sten.
Fremragende indlaeg Mads.
Yep – 007 er gaaet hen og blevet political correct, helt i takt med resten af Europa/Vesten.
Herude i Asien er en mand stadigt en mand, og derfor er vi jo ogsaa den ‘nye’ verden, og vel og maerket paa vej til ordentlig rigdom.
Det maa sgu vaere frustrerende, at leve i et samfund, hvor kvinder – (inklusive maend) – finder det political correct, at gaa paa roeven; – moralsk og oekonomisk….
…det var da den bedste Bond film EVER!! Craig er meget tæt pĂĄ at forvise Connery til 2. pladsen.
Det er super at meget af den overdrevne romantisering er væk og giver et mere ‘realistisk’ rĂĄt image tilbage.
…og alle de andre rablerier – ja det er nok rigtigt – men TOTALT malplaceret..
Det er en OM’er
Jeg tænker, du må have set en hel anden film, eller også er du den type, der sidder med en printavis og drømmer om gamle dage med pibe i munden.
Skyfall er ubetinget den bedste James Bond film nogensinde bĂĄde hvad angĂĄr plot, skuespil og skurk. Det er stort set alle anmeldere enige om. Og skulle man være ligeglad med dem, sĂĄ se pĂĄ antallet af folk, der ser den – SKYROCKETING!!!
Sean Connery var ikke engang skuespiller, han var en bodybuilder, som skulle bruge 3-4 film for overhovedet at komme ind i rollen og rent faktisk levere skuespil pĂĄ et tĂĄleligt plan.
Skyfalls mix af “det nye møder det gamle” er gennemsyret i hele filmen, musikken, gadgets osv.
Men du hører til dem der ikke kan li’ evolution (= forandring til det bedre), sĂĄ er det da fint, du kan se de gamle film pĂĄ DR nu.
Rystet over din kommentar er sĂĄ langt fra virkeligheden – virker som om, du bare vil sige noget aparte for at komme igennem.
I gamle dage kom der ogsĂĄ funktionelle analfabeter ud af skolen…(og fra min egen folkeskoleklasse undervist af mænd ogsĂĄ egentlige analfabeter)…Største forskel er at i modsætning til dengang er det nu et stort problem, idet der stort set ikke er arbejde at fĂĄ til dem der har det mere eller mindre svært med læsningen.
Og med hensyn til James Bond sĂĄ er det rigtig at Sean Connery havde stil – men filmene forekommer idag ret dilettantiske for nu at sige det mildt. Selv er jeg vokset op med Roger Moore som James Bond. Det var sjovt. Dengang. Idag er det pjattet.
Pierce Brosnan var god – men Daniel Craig er bedre. SĂĄ James Bond er vel bare endnu en indikator pĂĄ at udviklingen gĂĄr den rigtige vej. Og at alt i dag er bedre end det var i gamle dage.
@PREBEN F1 JENSENH
“Ann Bille, du har kværnet løs med de samme halve og kvarte feministiske/rødfascistiske “sandheder” i ĂĄrevis, er det ikke pĂĄ tide at du fornyr dig lidt?”.
Tusind tak for dagens første grin!!!
“Filmen rummer en grad af resignation, der modsvarer 007s identitetsmæssige kapitulation til fokusgruppernes krav om at følge med tiden og lignende pjat. ”
Mads Holger, du indrømmer det jo selv. DU har ikke fulgt med tiden. Du er uinformeret og dine strategier overfor verdens problemer er utilstrækkelige gamle bøvser trukket fra munden af dine ungdomshelte.
bla bla bla.. jeg, Mads Holger gĂĄr mod det de andre mener sĂĄ der bliver lagt mærke til mig… bla bla bla bla
bla bla bla (underligt Berlingskes redaktion ikke har gennemskuet mig ??) bla bla bla.. Mads Holger
Kære Mads Holger. Du viser dig som en dygtig formidler af filmhistorie, og man forarges kun når man ikke gennemskuer din fine sans for selvironi.
Men jeg deler ikke dit syn på filmkarakteren og kønsrollerne. Den gamle Bond steg ud af flyet efter en tur over verdenshavene, frisk som en fisk og velplejet, uden fjerneste antydning af jetlag, som om han var lettet et kvarter forinden. Den gamle Bond var uhyre enstrenget, det var hans styrke, men også hans svaghed. Bondpigerne i de gamle film var talende mannequiner, og sengekantscenernes filmiske værdi blev derefter. Sådan måtte det være, for Bondpigerne skulle jo nødig blive mere interessante eller engagerende som mennesker end hovedpersonen. Disse ting har ændret sig meget i de forløbne 50 år, til det bedre efter min mening.
Der er et åbenlyst slægtskab mellem visse scener mellem Sophie Marceau og Brosnan, hhv. mellem Javier Bardem og Craig. Jeg vil ikke komme ind på detaljerne, men scenerne har filmhistorisk betydning. Scenerne kan opfattes som en symbolsk kastration af den gamle, oprindelige Bondfigur. Man kan vælge at betragte scenerne som en opportunistisk leflen for tidsånden. Men det kan også være, at instruktørerne helt af egen drift har indsat de nævnte scener: i den bevidste hensigt at ændre Bondfiguren grundlæggende og med så stærke midler, at det gjorte bagefter ikke længere kan omgøres.
@Anders Thornvig Sørensen
Fin perspektivering, god analyse ! Meeeeeeen… Mads Holger og fin sans for selvironi ???
I guder hvor har jeg søgt efter en sprække af netop selvironi eller bare fĂĄ mm af selvdistance udover nĂĄr “den” er ret ĂĄbenlyst anvendt for at understøtte den til alle tider nærværende ‘selv’iscenesættelse. Det gælder bĂĄde mandens lange kommentarer til alverdens mere eller mindre aktuelle emner sĂĄvel som hans værts rolle pĂĄ 24/7. Det er mange ‘selv’ ord og i virkeligheden sidder jeg med en følelse af min fornemmelse for hans ‘selv’fedme blokerer for den del af hans budskab der mĂĄske i virkeligheden kunne være ret interessant at forholde sig til.
Daniel er den, til dato sejeste, James 007 Bond.
Lader til, at den ærede oplægsholder, læner sig lidt vel kraftigt op ad andre, der er kommet med en lignende anke imod den nye trend…
Mener heller ikke “Skyfall” lever op til hypet.
Personligt er “casino Royal” min favorit.
Daniel bringer James tilbage til noget oprindeligt og ægte.
Al ære for Sean’ præsentation af 007. Men det er nærmest lissĂĄ uddateret som “Vagabonderne pĂĄ Bakkegaarden”
Arhhh hold dog op! (spyttende op)
Jeg er enig i at din beskrivelse er korrekt om mænd i vesten idag. Nogle værre skvatter!!
Men din anmeldelse af Bond, Skyfall er noget værre juks. Den var netop en film der vendte tilbage til the old time. Våben, radio, Skurken har et skjulested, Kvinder, en M som igen er et maskulint overhoved der har en fræk nymfe af moneypenny.
Næste kommer sikkert endnu længere tilbage til rødderne.
Hold op med at bruge fine ord og flosker der ikke stemmer overens med virkeligheden.
Du ser sikkert stadig “lille per pĂĄ glatis, eller hvad den nu hedder” og hylder det “gamle”.
Bond er tilbage! Je taime.
Som hardcore Bondfan, i en tid hvor anmeldere er ved at overgĂĄ hinanden i begejstring over ‘Skyfall’, kan jeg kun sige: TAK, Mads Holger.
Du rammer hovedet på sømmet!
Nutidens James Bond er en fyr der gemmer sig når det er gået ham dårligt, som stopper med at barbere sig, begynder at drikke og skyder som en 70-årig. Præcist ligesom Bruce Wayne i den seneste Batman-fim.
Og så er James Bond blevet inkompetent! Han vil ikke lade agentlisten falde i fjendens hænder. Men det gør den. Han vil gerne bestå sine psykiske og fysiske udholdenhedstest. Det gør han ikke. Han vil gerne forhindre at Bond-pigen dør. Men det gør hun. Han vil gerne forhindre at hans metaforiske mor dør. Men det gør hun.
Men bare rolig, Mads Holger.
Producerne har nu fyret skribenterne bag de seneste fem James Bond-film, Purwis og Wade.
I stedet er det Ă©n skribent der nu er ansat til at skrive de næste to: John Logan. Det er bl.a ham der stod bag ‘Gladiator’
Til de skribenter her som hylder ‘Skyfall’ som “den bedste Bond-film nogensinde” kan jeg kun sige:
Smag og behag.
Faktum er at plottet (som de har haft fire år til at arbejde på) ikke hænger sammen. Et par eksempler:
Tre skurke er i samme rum (i Shanghai) med en fyr de gerne vil have dræbt. Hvad gør de? Dræber ham?
Nej da, de bruger fire mio euro pĂĄ at flyve en hitman ind som kan skyde ham fra skyskraberen ved siden af.
Og sĂĄ er der skurkens plan:
Han er motiveret af hævn. Hans plan – som har været ĂĄr undervejs – bestĂĄr i at: 1) afsløre over for MI6 at han har en hemmelig base pĂĄ en ø; 2) miste nogle af sine mænd; 3) miste det store computernetværk han har brugt ĂĄr pĂĄ at opbygge; 4)Bond skal komme tilbage for at jagte ham; 5) udføre et terrorangreb pĂĄ MI6 hovedkvarteret velvidende at de; 6) vil flytte deres nye hovedkvarter til Londons undergrund, hvor de: 7) vil bygge et Hannibal Lector bur, som er forbundet til deres netværk sĂĄ; 8)han senere kan flygte ved hjælp af en inkompetent Q og; 9) det sprængstof som han har placeret pĂĄ det selvsamme sted som Bond senere befinder sig pĂĄ det præcist rette tidspunkt.
Alt dette, så han kan hvad? Skabe internationalt børsmarkedkaos? Slippe en dødelig virus løs der dræber mange?
Nej! Alt dette, udelukkende for at han kan gå ind fra gaden og skyde løs under et retssmøde hvor hans må befinder sig.
Seriøst?
Og lad mig sĂĄ lige understrege at jeg intet har imod plothuller og elendige scripts. Det er hvad jeg forventer i en Bond-film.
Men denne gang havde producerne hypet historien, med vendinger som “den mest realistiske nogensinde”, “mere nede pĂĄ jorden”, osv. Derfor burde historien og motiverne for karakterenes handlinger ogsĂĄ hænge bedre sammen. Det gjorde den ikke!
Andre Bond-film med elendige scripts kompenserede i det mindste med en masse fantastiske og store action-scener, men i Skyfall er den eneste store actionscene i filmen (hvis man ser bort fra opgøret til sidst) overstået efter 12 minutter.
Så hvad er der tilbage? Gode skuespillerpræstationer?
Ikke nok!
Jeg husker godt ”Goldfinger”, jeg så den i 1964, i hvad der forekom mig at väre en kämpe biograf, i Aalborg. Den var i al fald langt större end Gram Bio.
Bortset fra det har jeg altid väret mere til John le Carré end til Ian Fleming inden for denne her britiske agent genre, også hvad filmatiseringer angår. Har for jeg ved ikke hvilken gang lige genset ”Tinker Tailor Soldier Spy” og fulgte Gud hjälpe mig op med at genläse ”Dame Konge Es Spion”. Modsätningsvis har jeg aldrig genset en James Bond film eller läst en bog af Ian Fleming.
Og, bortset fra det giver jeg Karl Wilders ret, og jeg bemärker, at han har medtaget mändene i parantes. Jeg vil vende den helt om og sätte kvinderne i parentes. Det er mändene, der er problemet, det er faktisk ikke så meget de danske kvinder, der har forandret sig, ikke när så meget i al fald. Selvfölgelig, de mänd, der er födt ungefähr fra 1965 og frem, har aldrig kendt til andet. Hvad der undrede og chokerede mig dengang i 70’erne var, at også de äldre, og langt äldre, årgange af os mänd, nästen uden undtagelse, gav så hurtigt efter – for denne her ”kvindekamp”, lod sig opsluge af dens Ånden i Bistaden. Omvendtes til den. Ja, det var som om, at selv de mest hårdnakkede, bryske reaktionäre iblandt os hurtigt faldt til patten og også kröb ind under kvindernes skörter, som om de tänkte: ”Ja, der kan måske väre noget om snakken, vi har måske i virkeligheden väret nogle dumme svin i de her seneste 5.000 år, og hende der Ulla Dahlerup er da meget söd”.
Skyfall gjorde et vældig godt indtryk på mig i biografen, men bagefter må jeg tilslutte mig kritikken mod plottet i filmen.
Andre har været inde på, om James Bond måske en dag bliver kvinde, ikke kun psykologisk, men også fysisk. Vi har næsten allerede fået en kvindelig James Bond, ganske vist under et andet navn, i skikkelse af Sydney Bristow. Da jeg så nattescenerne fra Shanghais indre by i Skyfall på det store lærred, var min første tanke, at hvad vil Bondfilmen dog bidrage med af nye ting hér, i Alias-land? Det spørgsmål står stadig åbent.
Skriv en kommentar