Danmark mellem fremmedhad og selvhad

Af Mads Holger 177

Hvor er det dog vanskeligt at åbne en avis uden at skulle læse spalte op og ned om ”de fremmede” her til lands. Denne debat, der nu kører for fulde omdrejninger på tredje/fjerde årti, burde da vist efterhånden have tyndslidt os alle, men uanset politisk standpunkt bliver man ved med at interessere sig for kulturkonflikten mellem det, der med rette eller urette betegnes dem og os.

På den ene side kan man dagligt høre de naive formelvers om mangfoldighed og kulturrelativisme. Det er efterdønningerne af navnlig ungdomsoprørets utopiske idealer, der stadig vækker genklang visse steder her to-tre årtier over sin sidste holdbarhedsdato. Når en epoke synger på sidste vers, er det kun de ældste og dummeste, der endnu istemmer, hvilket i dette tilfælde oftest vil sige enten forkalkede hippier eller unge og ofte åndeligt umyndige naivister, der åbenbart tror, at dette land bliver et bedre sted, hvis vi fuldstændig opløser os selv. Oftest er naturligvis disse mislyde at spore hos Det Radikale Venstre og således også i regeringens politik, da disse to ulykkelige fænomener jo forekommer identiske. Hvor har vi dog mange gange skullet læse, at Pia Kjærsgaard var ligesom Hitler eller Anders Breivik og lignende sludder. Hvor har vi dog også mange gange herom måttet læse den slags naive læserbreve, der minder mig om dem, som mine hennafarvede skolelærerinder i 80erne tvang os til at skrive til Ronald Reagan i dansktimerne. Så sad vi der med ført barnehånd og skrev til Det Hvide Hus om, at vi var modstandere af atomkrig og apartheid, men bedre kunne lide John Lennon og sundt slik (rosiner og den slags).

På den anden side kan vi atter og igen læse fremmedfjendske og desværre også hadefulde ytringer vendt mod de mennesker, som har taget bo i vores land. Hvor er det dog nedslående, forkasteligt og dumt f.eks. at høre medlemmer af Dansk Folkeparti sammenligne muslimske gæstearbejdere med storskrald. Det er bedrøveligt, at flere og flere øjensynligt tror, at det at være dansk defineres negativt ved at udtrykke sit had til andre mennesker og deres kultur.

Danmark trænger i den grad til at gøre op med disse to rædselsregimenter, der begge har negativiteten og hadet som omdrejningspunkt. I det ene tilfælde er der tale om selvhad i det andet om fremmedhad. Vi kan ikke være bekendt at have et land, hvor man kun kan forstå sin egen identitet negativt i skarp modsætning til noget andet, og hvor man kun kan vælge mellem at tegne onde karikaturer af Pia Kjærsgaard i Politiken eller onde karikaturer af Muhammed i Jyllands-Posten. Det er en velkendt sag, at giver man ikke sine børn noget ordentligt at spise derhjemme, fylder de sig med usunde sager ude i byen. Hvis derfor man visse steder her til lands er så rædselsslagen for påvirkningen fra andre kulturer eller religioner, kan det undre så meget desto mere, at man ikke i stedet har sørget for at traktere ved et veldækket bord derhjemme. Gennem nu adskillige årtier har man på mest skammelige vis forsømt at sikre kommende generationer deres kulturarv. Man har afstået fra at indføre dem i den kristendom, der om noget burde blive deres til del, ligesom man generelt har forsømt at undervise børn og give dem den dannelse, de burde have krav på. Fra centrum-venstre er dette undladt bevidst, fra det borgerlige Danmarks side er det undladt som en oftest upåagtet forsømmelse. Jeg ved snart ikke, hvad der er værst.

Løsningen er som så ofte selvsagt nemmere gengivet end udført, men er man fra kulturradikal side så bange for racisme, kunne det måske være en god idé at opgive tanken om, at et menneskes identitet kun kan skabes gennem afstandstagen til et bestående. Havde man ikke metodisk berøvet danskerne deres egen ånd, ville de næppe heller reagere så forfærdet på andres. Er man omvendt fra nationalistisk side så uhyre bange for fremmed indflydelse, kunne det måske være en tanke at interessere sig mere for sin egen nation end de ting, der foregår uden for samme, være det sig i konkret eller abstrakt forstand.

Apropos de kolde 80ere og disses hennafarvede pædagoger, der tvang os til at skrive breve til Ronald Reagan, så var der én på fritidshjemmet, som hed Lone, hvilket hurtigt affødte kaldenavnet Udgårdslone. Denne Udgårdslone var en karikatur af en 70er-pædagog med masser af ravsmykker som standardudstyr, og jeg skulle sågar ikke forundres, om hun tilmed var hennafarvet i de ubarberede armhuler, hvorfra der duftede som en hel Land og Folk Festival. Når vi drillede pigerne på fritidshjemmet efter skole, løb de altid over til Udgårdslone, som trøstede dem og sagde, at de bare skulle være sig selv. Dette godmodige og noget simple råd må alt andet lige være det samme, der i dag bør lyde til Danmark. Selv havde jeg for daværende ikke forudset, at VSeren Udgårdslones ord en dag skulle gøres gældende i Berlingske Tidende som et par borgerlige ords anvisning, men der må stande en borg mellem tvende haves flod af selvhad og fremmedhad.

177 kommentarer RSS

  1. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Der har da vist været mange læsere og skrivere der har haft interesse for Holgers oplæg. 150 kommentarer til nu er da en del. (selvom mange af dem vel er fra den faste stok af heltidsansatte 5. kolonne folk eller fanatiske rødkålshoveder?)

    Og så har der endda været spærret for adgang til denne og de andre blogs i op til tolv timer ad gangen, og det gentagne gange på få dage. Og på Peter Rørdams blog om korruption, er de første 5-7 kommentarer forsvundet i nattens løb.

    Hvad foregår der egentlig? Tekniske problemer der bare bliver ved og ved? Eller forbereder man at aflive den demokratiske debat?

  2. Af Jens From

    -

    Man taler i Københavns Kommune i disse dage om hvorvidt en gade skal opkaldes efter samarbejdspolitikkens mester – Erik Scavenius. Han stod for afbøjning, føjelighed og medløb over for besættelsesmagten. Ak, hvor kunne vi andet? Et lille land uden forsvarsvilje? (De Radikale havde gennem trediverne bevidst sørget for, at landet heller ingen forsvarsevne havde).

    Men til navnet Scavenius hænger en hørm af usselt landsforræderi, og få drømmer vel om at bo i Scaveniusgade, Hitlerstræde, Quisling-smøgen.. og på et tidspunkt vil adresser som Vestager Gade, Stampe-stien, Sareen Vej og Carsten Jensen Vænget være fællesnævner for usælgelige boliger.

  3. Af Niels Peter B. Nielsen

    -

    Det er forkert, som det ofte anføres, at danskere skulle være specielt fremmedhadende. Men meget tyder på, at vi ikke er glade for udannede menneskers selvhævdende og brovtende fremfærd. Og da slet ikke i vort eget land.

    Allerværst afskyr vi dog dem blandt os, der går disse indtrængende folkemassers ærinde.

  4. Af Jan Jørgensen

    -

    Seker Gun, jeg mener at du som muslim ikke er loyal overfor Danmark, fordi du er muslim og fordi du ikke er loyal overfor de demokratiske og kristne værdier.

  5. Af joan merete jørgensen

    -

    J. Lund.
    Uanset hvilket politisk ståsted Thøger Seidenfaden havde, var han chefredaktør for et radikalt dagblad. Men for mig er det ligegyldigt, om han var radikal eller noget andet, han stod for mig som en af de mest kulturelt begavede mennesker, som jeg var fuld af beundring for. Derfor skuffede det mig kolossalt, at han smed denne helt forfærdelig beskyldning i hovedet på en dansk politiker.

  6. Af Jesper Larsen

    -

    joan merete jørgensen.
    Man ser tydeligt af indlægget, du ikke kendte Thøger Seidenfaden; men som man siger – intet ondt om de døde.
    Det klarede han selv meget godt, for os der havde lidt kendskab til personen.

  7. Af Niels Pedersen

    -

    PREBEN F1 JENSENH skriver i 2 indlæg:
    1: (’(selvom mange af dem vel er fra den faste stok af heltidsansatte 5. kolonne folk eller fanatiske rødkålshoveder?)’
    2: (’Det er jo rigtigt at der er nogle underlige, uvidende eller psykisk ustabile typer med på alle blogs, og det de skriver kan være helt ude i hampen’.

    Jeg holder virkelig af mennesker med lidt selvkritik, blot sørgeligt, de ikke lytter til egne råd/kommentarer.

  8. Af Allan Hansen

    -

    Så er den gal igen, igen!
    Tre muslimer voldtog en dansk kvinde
    i Nordsjælland tirsdag aften.
    Hvor længe skal vi blive ved med, at finde os
    i Allahs gale hunde?

    Kilde: Ekstra bladet i dag.

  9. Af Allan Hansen

    -

    -Muslimske kvinder holdes som fanger og er fuldstændig usynlige i det politiske, sociale og offentlige råderum.” En god kvinde skal adlyde sin mand og vide hvor pisken hænger og helst have et barn i maven”. Vi kender alle synet af en høj gravid muslimsk kvinde, som kommer hen af gaden med fem børn hvor den sidst fødte stadig sidder i klapvogn (…)
    Hvis en muslimsk pige er blevet voldtaget bliver hun tildelt 180 piskeslag, fordi hun har haft sex før ægteskabet. Mens voldtægtsforbryderen ofte går fri for i den muslimske verden har voldtægtsforbryder ofte helte status.
    I islam forestiller man sig manden som en gedebuk, som straks springer på en utildækket kvinde. Mens en kvinde straffes med 300 stokkeslag for utroskab hvis blot fire troende muslimer vidner mod hende og siger, at hun lyver. I værste fald bliver hun stenet ihjel. FN meddeler, at der hvert år myrdes 5.000 piger i den muslimske verden. I Saudi Arabien får kvinderne tæsk af det religiøse politi hvis de tillader sig at køre bil. Den islamiske massepsykose er da til, at få øje på, mens den nødvendige selvrefleksion inden for islam, lader vendte på sig og syntes til og med, at have lange udsigter. Sagens kerne er jo, at muslimske mænd ikke opfatter den måde, de behandler kvinder på, som” undertrykkelse, mishandling eller mord, men ser det som et retfærdigt svar på måden, disse kvinder opfører sig på. Menneskehandel eller retter sagt slavehandel er en afskyelig form for vold mod kvinder og foregår for det meste i det skjulte. Piger helt ned til otte år i de asiatiske lande og kvinder bliver kidnappet eller lokket væk fra deres fødested i fattige lande som Albanien, Afghanistan, Tjetjenien, Sudan, osv. sælges som sexslaver og udbyttes i det rige Vesten. Hirsi Ali ser også en direkte sammenhæng mellem på den ene side de muslimske kvinders dårlige position og på den anden side muslimernes tilbageståenhed i undervisning og på arbejdsmarkedet, deres høje ungdomskriminalitet og deres store afhængighed af sociale ydelser. Og peger da også direkte på nogle af de essentielle vigtigheder og hvor skoen trykker. 1. Manglen på frihed. 2. Manglen af kvinders rettigheder. 3. Manglen på menneskers viden og muligheder”. I Europa er de unge muslimske kvinder i dag nærmest parat til, at dø for at bære deres tørklæder hvorimod kvinder i Iran næsten vil dø for at slippe ud af de forhadte fangedragter. ”Kvinder der ikke bære tørklæde skal dø lyder det fra en imam i Iran. I dag myrder man kvinder i Irak, som bruger makeup. En anden modig kvinde er Taslima Nasrin, en feministisk forfatter og doktor, som lever i eksil fra Bangladesh. Taslima Nasrin har argumenteret for, at Koranen umuligt kan være guddommelig idet den kun levner plads til det halve af samfundet (mænd) og derfor bør Koranen skrives om således, at der også kan blive plads til kvinderne. Hun tro på, at reformerne dukker frem, når religionen træder i baggrunden, på samme måde som det skete med kristendommen og jødedommen. Efter hendes mening skal muslimerne erstatte religiøse love med civile love og med en skarp adskillelse mellem moskeen og staten. Hun blev ja, som altid i islam dødsdømt og måtte flygte til Europa.
    Den tredje af de stærke og modige kvinder er, den hårdtslående og kontroversiel lesbiske muslim Irshad Manji. “Osama bin Ladens værste mareridt” skrev New York Times om Manji. Direkte og dybt provokerende trækker hun islams udemokratiske og undertrykkende dogmer frem i lyset og giver sit bud på en reformation af islam. Irshad Manji nægter at melde sig under fanerne i hæren af robotter, der marcherer i allas navn. Hun insistere på, at islam kan forenes med et moderne menneske værdier samfund. Som muslim, feminist og journalist med eget tv-show, hvor undertrykkelsen af muslimske kvinder og den religiøse fordømmelse af homoseksuelle muslimer er blevet taget under behandling har hun bragt sig på kant med de fundamentalistiske muslimske autoriteter. Irshad Manji er, hvad jeg vil kalde en dame i slagtøj; hun flyver som en sommerfugl og stikker som en bi. Med sine Indiske rødder, overhaler hun Salman Rushdie indenom med sin forbistrede kritik af islam. Hun præsenterer et katalog af ubehagligheder ved sin egen tro, først og fremmest holdningen til kvinder ” som et blindt, stumt avlsdyr og stueplante, – hadet til jøderne som en edderkop, der spinder sit net ud over alverdens pengevæsen, militær og medier – til muslimernes store ulykke, forstås – og Vesten som en giftig sump af moralsk dekadence og åndelig forfald.
    Og hun forsætter ”jeg begyndte at fatte, hvordan islam er blevet en isoleret og hadefuld religion. Hvis i kombinerer forbudet mod at tænke med den længe praktiserede diskriminationslov, hvad må i så nødvendigvis ende med at få? I får imitation og i får intolerance. Men først og fremmest får i imitation af intolerance”. Underforstået muslimernes største problem er muslimerne selv. Islam har taget sig selv som gidsel. Det står klart, at islam af i dag ikke kan forenes med Vestens retsstat og værdier. Hovedproblemet er islam. Dette kan ikke bortforklares – vi skal se kendsgerningerne i øjnene og give indvandrere det, de ikke har i deres egen kultur: nemlig personlig værdighed. Islam har brug for oplysning. De to forfatterinder fokuserer på mange af de samme sociale og ideologiske problem stillinger. Hirsi Ali” At stifte bekendtskab med forstanden ville befri den enkelte muslim fra åget af det hinsides, af de vedvarende skyldfølelser og af fundamentalismens fristelser. Med andre ord skal vi lære at bære ansvar for vores tilbageståenhed og vores problemer. Lad os derfor ikke i stikken. Lad os få en Voltaire. Irshad Manji” Det er ikke Vesten, der holder muslimerne i mørket i forhold til vores potentiale for pragtpræstationer. Forbryderne er muslimerne selv.
    Et lille indlæg fra min bog: ANTI-ISLAM. Demokrati eller Tyranni?.2007.

    Mvh. Allan Hansen.

  10. Af Jørgen Christensen

    -

    Som Churchill skrev for rigtig mange år siden om islam:
    “How dreadful are the curses which Mohammedanism lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy. The effects are apparent in many countries. Improvident habits, slovenly systems of agriculture, sluggish methods of commerce, and insecurity of property exist wherever the followers of the Prophet rule or live. A degraded sensualize deprives this life of its grace and refinement; the next of its dignity and sanctity. The fact that in Mohammedan law every woman must belong to some man as his absolute property – either as a child, a wife, or a concubine – must delay the final extinction of slavery until the faith of Islam has ceased to be a great power among men. Individual Moslems may show splendid qualities. Thousands become the brave and loyal soldiers of the Queen; all know how to die; but the influence of the religion paralyses the social development of those who follow it. No stronger retrograde force exists in the world. Far from being moribund, Mohammedanism is a militant and proselytizing faith. It has already spread throughout Central Africa, raising fearless warriors at every step; and were it not that Christianity is sheltered in the strong arms of science – the science against which it had vainly struggled – the civilization of modern Europe might fall, as fell the civilizations of ancient Rome”.

    Intet har desværre ændret sig – tværtimod!

  11. Af Allan Hansen

    -

    TÆSKEBOGEN: Kvinder skal have tæsk.

    En gal Imam (giftblander) fra Fuengirola Mohamed Kamel Mustafa har skrevet en bog ”La mujer en el islam” – Kvindens plads i islam – der opfordrer mænd til at slå kvinder på steder, hvor det ikke umiddelbart kan ses. Det fik de spanske feminister op på barrikaderne. Imamen blev arresteret, bogen beslaglagt og indtægterne konfiskeret. I januar 2005 blev Mustafa idømt 15 måneders fængselsstraf. Imamens forsvarer ankede dengang afgørelsen, idet domme på op til to år normalt ikke straffes med fængsel. Nu har retten i Barcelona imidlertid stadfæstet fængselsdomme med den begrundelse, at imamen udgør en ”social fare”, fordi han er et forbillede for mange hundrede muslimer i sin kreds. Imamen har senere erklæret, at han ikke går ind for vold mod kvinder, og at han blot havde citeret Koranen; man kan så spørge sig selv, hvorfor han så skriver en bog om, hvordan man tæsker kvinder? Irshad Manji har denne kommentar” De, der vil gennemprygle kvinder på de tyndeste anklager, kan få den nødvendige hjemmel i Koranen”.

    I Frankrig er en imam ligeledes blevet idømt betinget fængsel og en bøde på 2000 euro, fordi han forsvarede vold mod hustruer. Han er også blevet udvist fra Frankrig til sit fødeland Algeriet. Imamen, der har to koner og 16 børn, afstedkom et ramaskrig i Frankrig, da han i 2005 sagde, at Koranen tillader mænd at slå kvinder. I Pakistan dør mindst to kvinder om dagen, som følge af hustruvold og de såkaldte æresdrab, som er en fuldstædig grotesk betegnelse, da det aldrig er en ære at slå mennesker ihjel. Det burde i stedet kaldes sygemandsmord.
    Tvangsægteskaber er i dybeste forstand en form for slavehandel og voldtægt.
    Homoseksualitet er bandlyst i den islamiske verden, men intet sted i verden voldtages der så mange små drenge som i den islamiske verden. Men som man siger, det er jo ikke homoseksualitet, men kun voldtægt, og de skal jo lære det, de kære små. I Saudi-Arabien og Iran halshugger man stadig bøsser og lesbiske for her hersker – ørkenloven. Civiliseret og anstændig jura er et ukendt fænomen på disse breddegrader.

  12. Af Allan Hansen

    -

    Når man ved, at der er over 140 vers
    i de forskelige koraner, der handler om, at slå
    nogen ihjel – hvis man kalder det for en
    slags “religion,, så siger jeg bare
    Tak for kaffe og Good luck to you!!!

  13. Af Seker Gün

    -

    Jan Jørgensen @
    Nå, der er jeg så uenig. Specielt efter snart 12 års ansættelse i forsvaret incl to ISAF stints i Afghanistan
    Forklar lige det, udfra din præmis. Tak.

    Det forekommer mig at nuancer ikke er din stærke side.

  14. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Nå, nu foregår der åbenbart mange “udenlandske” voldtægter både i Norge, Sverige og Danmark.

    Og i Nordsjælland er der nu optalt over 2000 indbrud fra og med 2010. Mængden af indbrud stiger og stiger. De fleste indbrud er sket i år.

    “Berigelsen” er åbenbart ved at gribe om sig.

    Lad os sende en venlig og taknemmelig tanke til Jelved, Vestager, Gammeltoft-Hansen og lignende typer, der har sørget for de åbne grænser og den store kultur-berigelse.

  15. Af Jan Jørgensen

    -

    Seker Gun. Breivik var også soldat og medlem af socialdemokratiet samt den norske variant af DF.

    Det er ikke vigtigt om man er tilknyttet diverse formelle institutioner. Men det er vigtigt om man har en rationel og etisk tilgang til det, man laver.

    Kig på Allan Hansens indlæg og tænk over, om du i virkeligheden ikke bare er en passiv Breivik med din religion.

  16. Af Seker Gün

    -

    Jan Jørgensen@
    Hold da helt ferie. Breivikkortet!
    Du er her altså ikke for debattens skyld?

  17. Af Jan Jørgensen

    -

    Seker Gun det er helt min egen definition, hvad jeg er her for.

  18. Af Seker Gün

    -

    Hvad nytter debat med ekstremister?
    Ingenting.

  19. Af Jan Jørgensen

    -

    Seker Gun, derfor jeg ikke vil have ekstremister her,eller de, der stiltiende støtter det skidt.

  20. Af Børge R. Jensen

    -

    Ved ikke, om det er off-topic, men sent er det. Jeg kom til at tænke på, hvad der skete med “Club Jet”, som Mads Holger dannede for nogle år siden. Selv bor jeg jo i Østjylland, hvor “Club Jet” konceptet mindede om rejser til koncerter i fx. O2 Arena i London. for to til fem år siden var det ofte billigere for vi, der boede i Jylland, at rejse til London end til København for at se store koncerter. Til forskel fra “Club Jet” var det bare individuelt, og flyselskabet er et andet. Tyskland var og er stadig en anden mulighed, men så benyttes andre rejseformer såsom tog, bus, bil el. lystbåd.

    Mere on-topic tror jeg, selvhad og mistillid er indgroet i moderne dansk kultur. I omgang med hinanden er vi meget opmærksomme på fejl hos andre, der kan udnyttes efter behov, og selv at undgå afsløring og påtale af egne fejl. En konsekvens er, at det er meget vigtigt for vi danskere at vide, hvad andre tænker og mener om os, og det kan vi ikke vide, når andre taler sprog, vi ikke forstår. Et andet aspekt er, at vi også bruger meget tid og energi på positionering af os selv med afgrænsning af, hvem vi føler eller ikke føler et fællesskab med. Desværre er vi bedst til identificering af fjender og konflikter, som også er velegnet til skabelse af sammenhold. Det er lettere at være fælles om modvilje mod nogle andre end løsning af positive opgaver. Det er også nemmere at snakke om dårlige end gode oplevelser.

  21. Af Jan Jørgensen

    -

    Børge R. Jensen, det er of topic. Jeg synes at du prøver at give danskernes identitet skylden for at vi har så mange indvandrer, der misbruger vores åbenhed. Og omvendt, så er det jo vores åbenhed, der har ladet stå til overfor store grupper af indvandrer, der har misbrugt vores samfund og dets goder.
    På en måde er du en form for selvhad, som ikke gavner i debatten, andet end som eksempel.

  22. Af j nielsen

    -

    “Mere on-topic tror jeg, selvhad og mistillid er indgroet i moderne dansk kultur.”

    Det er klart on-topic. Jeg mener, at den danske selvforståelse på samme tid er inficeret med storhedsvanvid og mindreværdskomplekser. En cocktail man ellers mest ser hos alkoholikere. Det giver sig udslag i en opførsel der veksler mellem brovten og klynk, brovten og klynk, brovten og klynk.

    Det er svært at lære for indvandrere. De kan godt veksle mellem disse to udtryk – men de kan ikke gøre det uden patos. Og netop dette begreb ligger den danske identitet utroligt fjernt. Optræder man patetisk – altså med patos – opfattes det som overdrevet, hysterisk og mere end en lille smule farligt. Der skal helst være lidt distance til tingene.

  23. Af Hans Andersen

    -

    Danskerne lider ikke af fremmedhad, men de har samme problemer med muslimer som alle andre ikke muslimer også har og det er de samme i alle lande. På grund af deres overtro anser og behandler muslimer de vantro og urene som undermennesker, det kan man ikke bebrejde dem da de blot følger deres overtro.

  24. Af John Laursen

    -

    Allan Hansen

    Du har fuldstændig ret i at islam ikke er en religion.
    islam lærer had til og drab på ikke muslimer,intolerance og er totalitær( hvilket udelukker demokrati ).En sådan lære er selvfølgelig ikke religiøs men ideologisk.Begreber som kærlighed,barmhjertighed,livets hellighed og menneskelig værdighed er fremmed for islam.
    Den danske ungdom er for en stor dels vedkommende, rodløse,uvidende og uden moralsk baggrund – flokdyr som er bange for at tænke og handle selvstændigt.Sådanne unge mennesker er et let bytte for en totalitær ideologi som islam.

  25. Af Allan Hansen

    -

    ISLAM is a terribel,terrible religion based on hatred, killing, sex,slavery ,force ,fear and terror.
    written by kafir-infidel , November 02, 2012
    The above mentioned traits of ISLAM – Hatred, killing,sex,slavery,force,fear and terror are the pillars of ISLAM. After reading, gaining knowledge, understanding, from SIRA (biography of MO) HADIS ( SUNNA of MO ) , QQUURRAAN ( the frantic,fanatic ,bigoted ,racist,misogybist revelations of megalomaniac MO !) , and also from ISLAMIC history,closed ISLAMIC societies ,ISLAMIC culture, ISLAMIC rules), any person with minimum thinking and intelligence will conclude that ISLAM is a terrible,terrible religion . No second thoughts on this. It is infact a wonder why any person choosing to be a good human being would want to be a MOSLEM !!! The answer is in this fact – A democles sword is hanging on the neck of every Moslem who wants to talk truth against ISLAM and want to leave ISLAM . Thus it is fear, terror and force that is keeping this captive moslems as followers of MO. KOPE, MALEM ( SAME GUY) ,abc , did you read the above ISLAMIC books ? What do you like about MO ? What spirituality is there in ISLAM ? Are you prepared for freedom,liberty to all Moslems , peace, equality of all religions, equality of all people , equality of laws to all ? Are you prepared to fight equality of moslem women and openly propagating for such human rights in all moslem countries ? Let us start from AFGHANISTAN, PAKISATAN . confront TALIBAN and AL QAEDA , SUNNIS< WAHABBIS and other killers in ISLAM .

    Kilde: islam-watch.org

  26. Af Ulf Timmermann

    -

    Helt ærlig, jeg tror, at vi danskere lider af mange ting og i ret uhyrlig grad. Jeg har blot svært ved at få øje på, at ”fremmedhad” og ”selvhad” skulle være iblandt dem. Jeg tror, at det blot er noget, vi går rundt og siger.

    Kan disse diagnoser iøvrigt spores? Hvem afsagde dem, hvornår og i hvilke(n) sammenhæng(e)?

    Det kan man jo nogen gange med diagnoser, spore dem. F.eks. kan jeg huske, og det er jo en slags sporing, fra tilbage i primo-midt 80’erne, at især typer som Mimi Jakobsen og Margrete Auken diagnosticerede os danskere som værende ”racister”.

    Så, hvem fandt på, og hvornår, det her med ”fremmedhad” og ”selvhad”, så det fandt indpas i Ånden i Bistaden’s forestillingsverden?

    Helt ærlig, jeg ved end ikke, om det er noget, ”jeg” skulle lide af, noget, ”man” lider af eller noget, ”vi” lider af.

  27. Af hr j christensen

    -

    Hvis man har fulgt lidt med i valgkampen i USA ville man kunne konstatere at muligheden for at få valgt en hvid præsident i verdens største hvide og vestlige land er endegyldigt i hænderne på afroamerikanere og de såkaldte latinoer. Og de stemmer ikke som amerikanerne og vil aldrig nogen sinde gøre det. De stemmer på en sort obama. Det er den sikreste vej til evig offentlig forsørgelse.
    Så kan man jo være nok så radikaliseret medmenneskelig. Men den hvide æra er forbi.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info